Scratch programını kullanarak havai fişek uygulamasında daha önce kullanmadığımız efektleri de görmüş olacağız. Scratch ile bu uygulamayı yapabilmek için öncelikle internetten arka planı olmayan havai fişek resimleri bulmamız gerekiyor. Arka planı olmayan bir görüntü için "png" uzantılı resimleri aratabilirsiniz.
Uygulamayı yapabilmek için aşağıdaki adımları takip edin.
- Öncelikle nokta şeklinde küçük bir kukla oluşturuyoruz. Bu kuklamız sahnenin alt kısmından başlayarak yukarı doğru süzülecek ve daha sonra da havai fişek kılıklarından birine geçiş yapacak.
- Kukla oluşturulduktan sonra internetten bulmuş olduğumuz resimleri "nokta" kuklasına kılık olarak ekliyoruz. Bunun için "kılıklar" sekmesinden "bilgisayarımdan kılık seç" simgesine tıklamamız gerekmektedir.?
- Kuklaları ekledikten sonra sahne için güzel bir dekor ekleyebilirsiniz. İsterseniz kütüphanede var olan dekorlardan birini seçebilir veya bilgisayarınızdaki bir resmi dekor olarak ekleyebilirsiniz. Biz bu uygulama için istanbul manzarası tercih ettik.
- Kukla, kılık ve sahne ekleme işlemlerinin ardından nokta kuklasına eklenecek komutlar şu şekilde olmalıdır:?
Komutların Açıklaması:
1. Dizi:
- Tıklanınca : Yeşil bayrağa tıklandığında altına eklenen komutların çalışması için kullanılır.
- Gizlen: Nokta kuklasının gizlenmesi için kullanılır. Komutların çalışması kuklanın ikizi oluştuğunda başlayacağından dolayı asıl olan kuklamız hareketsiz kalacak ve ekranda kötü bir görüntü oluşturacaktı. Bu sebeple gizlen komutu kullanarak ekranda görünmesini engellemiş olduk.
- Sürekli Tekrarla: Kuklanın kendi ikizini oluşturma işlemini sürekli tekrarlaması için kullanılır.?
- "kendim" ikizini yarat: Bu komut nokta kuklasını çoğaltmak için kullanılmıştır.
- "0,5" saniye bekle: Kukla ikizi oluşturulduktan sonra belli bir süre bekledikten sonra başka bir ikiz oluşturması için saniye bekle komutu kullanılmıştır.
?2. Dizi:
- İkiz olarak başladığımda: 1. dizide eklemiş olduğumuz "kendim ikizini yarat" seçeneği her çalıştığında bu komut altına eklenen komutların çalışması için kullanılır.
- Görün: Nokta kuklasını gizlediğimizde ikizlerini de gizlemiş olduk. Görün komutunu kullanarak ikizlerin görünmesini sağlamamız gerekmektedir.
- "Kılık1" kılğına geç: Nokta kuklası diğer kılıklara geçeceğinden dolayı ilk başladığında nokta şeklinde görünmesini sağlamak için ilk kılığına geçmesini sağlamamız gerekmektedir.
- x: "-200 ile 200 arasında bir sayı(tut)" y: -180 noktasına git: : Nokta kuklasının sahnenin alt kısmında herhangi bir noktada başlaması için bu komutu kullandık. Bu komut x değerini yani yataydaki değerini -200 ile 200 arasında rastgele bir sayı tutarak belirleyecek ve y konumunu da -180 olarak belirleyecek. Bu komutu kullanarak aşağıdaki resimde kırmızı çizginin rastgele bir noktasında başlamasını sağlamış olduk.
- 1 saniyede x: "-200 ile 200 arasında bir sayı(tut)" y: "100 ile 160 arasında bir sayı(tut)" noktasına süzül: Nokta kuklasının sahnenin alt kısmında belirmesini sağladıktan sonra sahnenin yukarısına doğru süzülmesini sağlamamız gerekiyor. Bunun için belirtilen x konumu yatayda -200 ile 200 arasında bir sayı tutacak y konumu dikeyde 100 ile 160 arasında bir sayı tutacak ve tutulan noktaya doğru kuklanın hareket etmesi sağlanmış olacaktır. Bu koordinatları kullanarak aşağıdaki resimde kırmızı diktörtgen içinde belirtilen bölüme gitmesini sağlamış olduk.
- "2 ile 4 arasında bir sayı (tut)" kılığına geç: Kuklanın yukarı süzülmesinin ardından eklediğimiz havai fişek kılıklarından birine rastgele geçmesini sağlamak için " 2 ile 4 arasında bir sayı (tut)" kılığına geç komutunu kullanmamız gerekmektedir.
- Büyüklüğü % 20 yap: Havai fişek kuklasının büyüklüğünü %20 yaparak daha küçük boyutlarda başlatmak için bu komutu kullandık.
- 25 defa tekrarla:??? Küçülttüğümüz havai fişek kuklasının yavaş yavaş büyümesini sağlamak için bu komutu kullandık.
- ?3 birim büyült: Kuklamız her seferinde 3 er birim büyüyerek bunu 25 kere tekrarlayacaktır.
- Hayalet etkisini 5 arttır:?? Bu komutu kullanarak Havai Fişek kuklası büyürken aynı zamanda hayalet etkisini her seferinde arttıracağımız için kuklanın yavaş yavaş görünürlüğünü kaybetmesini sağlamış oluruz.
- Bu ikizi sil: Bütün işlemler tamamlandıktan sonra sahnede havai fişek görüntüsünün kalmaması için bu ikizi sil komutunu kullanmamız gerekmektedir.?